Potraviny s nízkým glykemickým indexem

Potraviny s nízkým glykemickým indexem nejsou vhodné pouze pro ty, co chtějí zhubnout, ale i pro cukrovkáře a pro všechny ostatní, jenž si potrpí na kvalitních potravinách a zdravém životním stylu. Základem diabetické diety jsou potraviny se sníženým množstvím sacharidů a nevhodných tuků. Jsou to potraviny, které zasytí a po nichž nebudete mít velmi záhy hlad.

Co je glykemický index

Glykemický index je bezrozměrné číslo, jehož základ tvoří hodnota hroznového cukru, čili 100. Všechny ostatní potraviny mají glykemický index menší. GI=Glykemický index je definován glykemickou křivkou, která proběhne v průběhu 2 hodin po snědení určité potraviny. To je pak srovnáváno s křivkou, která proběhne po požití čisté glukózy. Vychází se zde přitom z toho, že glukóza má GI 100. Co to znamená? Tak kupříkladu, celozrnný chléb má GI 65, což znamená, že glukóza v tomto chlebu je tělem využita za 2x tak dlouhou dobu, jako čistou glukózu. Člověk je déle nasycen, nemá choutky a hlad.

Proč je sledování glykemického indexu u cukrovky důležité?

Vězte, že s cukrem v těle se to má tak, že pokud hodnota cukru klesne příliš nízko, dostaví se pocit hladu, kdežto u vysoké hladiny mozek vysílá slinivce impulz, aby začala vylučovat inzulín. S potravinami s nízkým glykemickým indexem můžete pocítit příliv energie a dobrou náladu, naopak s vysokým GI se velmi rychle vyčerpáte a budete mít brzy opět hlad, což nutká k dalšímu jídlu. To, však není zrovna ideální pro diabetiky. Pro ně je rychlé vyloučení inzulínu nemožné, a proto je zapotřebí, aby GI bylo ještě více pod dohledem.

Potraviny s vysokým glykemickým indexem (nad 70 GI)

Sladké pečivo, moučníky, pečivo z bílé mouky, rozvařená rýže, sladkosti, smažené hranolky, bramborové lupínky, džem, vařená mrkev, med, pečené brambory, bramborová kaše, pivo, corn flakes, burizony, popcorn, bageta, meloun, tykev, čokoláda, kukuřice, maizena, nudle, Coca Cola, banán, tvrdý alkohol a také i sušené ovoce.

Potraviny se středně vysokým glykemickým indexem (GI 56-69)

Do této kategorie patří kupříkladu vařené brambory, ovesné vločky, vařená řepa, rýže natural a basmati, pohanka, ovoce, bebe, některé druhy zmrzlin, sýrová pizza, kompot atd.

Potraviny s nízkým glykemickým indexem (do 56 GI)

V této skupině je zelenina, citrusy, hořká čokoláda, sýry typu žervé, sýry s tukem do 30%, olivy ořechy, houby, semínka, jogurty, mléko a pudinky.

Ovlivňování hodnot glykemického indexu

Pokud chcete snížit glykemický index, namažte si suchý chleba nějakým tukem. Tuk zpomaluje vyprazdňování žaludku a zpomaluje vstřebávaní sacharidů z požitého pokrmu. Neznamená to však, že byste se museli pěchovat tukem, zkuste dodat do stravy více vlákniny, navyšte proteiny a kombinujte potraviny s nízkým glykemickým indexem.


Štítky: , , , ,

Přidejte svůj komentář

Předem děkujeme za váš komentář