Sacharidy v potravinách

Základem léčby cukrovky je diabetická dieta, která se opírá o množství sacharidů v potravinách. To, kolik sacharidů potraviny obsahují je velmi důležité. Abyste chorobu udrželi stabilizovanou, je zapotřebí konzumovat potraviny s jejich nízkým obsahem a s nízkým glykemickým indexem. Inu, nejsou sacharidy, jako sacharidy.

Jakou roli mají sacharidy ve stravě?

Sacharidy jsou rychlým zdrojem energie a kromě toho i významně ovlivňují náladu. Hlad ucítíte v tu chvíli, kdy vám klesnou sacharidy v krvi. Jde o signál, který vás vyzývá k jídlu. Bohužel, pokud se stravujete potravinami s vysokým obsahem sacharidů s vysokým glykemickým indexem, nesvědčí to vaší váze, ani vaší cukrovce. U cukrovky je důležité množství sacharidů pečlivě sledovat, stejně jako je nezbytné všímat si, jaký potraviny mají glykemický index.

Kde v potravinách naleznete sacharidy?

Sacharidy jsou nejrozšířenější přírodní látky, které naleznete v pečivu, sladkostech, medu, běžném cukru, bramborách, rýži, ovoci, luštěninách a dalších výrobcích.Tělo je však užívá nejen jako zdroj energie, ale i jako důležitý stavební prvek pojivových tkání.

Druhy sacharidů

Podle počtu cukerných jednotek vázaných v molekule se sacharidy dělí na:

  • Monosacharidy – s jednou cukernou jednotkou
  • Oligosacharidy – 2-10 jednotek
  • Polysacharidy – více než 10 jednotek
  • Složené komplexní sacharidy obsahují i jiné sloučeniny

Sacharidy se sladkou chutí jsou cukry – glukóza (hroznový cukr), galaktóza a fruktóza (ovocný cukr). Všechno to jsou vstřebatelné jednoduché cukry. Disacharidy reprezentuje řepný cukr (sacharóza), mléčný cukr (laktóza) a sladový cukr (maltóza). Složené sacharidy a polysacharidy se nachází v luštěninách, obilovinách, bramborách, zelenině a v ovoci.

Výměnné sacharidové jednotky

Jednu z možností, jak se u cukrovky stravovat, je užívat regulovanou stravu pomocí tzv. výměnných sacharidových jednotek (VJ). Stravování se podle tohoto režimu je vhodné zejména u těch, jež v průběhu dne užívají alespoň 3 injekcemi inzulínu denně a kteří ovládají selfmonitoring.
VJ je určité množství jídla nebo potraviny, které obsahuje vždy stejné množství sacharidů (12 g). Pro takové stravování je však zapotřebí důkladně znát sacharidy v potravinách a jejich vlivu na hladinu glykémie. Je vhodné naučit se znát výměnné jednotky podle velikosti, počtu kusů nebo počtu lžic.
1VJ = 12 g cukrů, což jsou 2 kostky cukru.

Jaké potraviny jsou u cukrovky vhodné?

Celozrnné pečivo, chléb, rýže, bezvaječné těstoviny, veškerá čerstvá zelenina, brambory, luštěniny, čerstvé ovoce, odstředěné mléko, jogurty, tvaroh, sýry do 30% tuku, rostlinné oleje v malém množství, netučné ryby, krůtí maso, telecí maso, králičí maso a vaječný bílek.


Štítky: , , , ,

Přidejte svůj komentář

Předem děkujeme za váš komentář